Min handlekurv
Merk: Det kan oppstå forsinkelser i leveringen av bestillinger i løpet av uken.

VÅR HISTORIE

BITTE KAI RAND ble grunnlagt i 1981 da Bitte, som nyutdannet designer fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, kjøpte det høyprofilerte strikkefirmaet «Steen’s hjemmestrikkerier», som innen kort tid ble Københavns svar på Sonia Rykiel i Paris.

«Vi lagde utelukkende varer på bestilling, og jeg lærte så mye om strikkemaskiner, den nære kundekontakten, og ikke minst det å jobbe med unike kropper fremfor standardstørrelser», forklarer BITTE KAI RAND.

«Jeg hadde ikke en strategi, en plan eller et mål. Jeg var ikke ambisiøs. Jeg bare elsket å gå på jobb hver dag.»

Heldigvis hadde mannen hennes, Michael Rand, øye ikke bare for Bittes talent, men også for potensialet hennes. I 1983 gikk han inn i selskapet, og sammen skapte de suksessen som nå har vart i mer enn 40 år, og som har brakt de danske kolleksjonene ut i hele verden – lenge før Noma-effekten hadde satt inn og «Scandi-cool» var et begrep.

Designerens største styrke var også hennes akilleshæl i sin tid. Dette erkjenner hun uten å fornekte seg selv. «Jeg var ikke ambisiøs. Jeg ville bare ha det gøy med det jeg lagde. Illums Bolighus ønsket å legge inn en stor bestilling av skjerf hos meg, og jeg avviste dem fordi jeg umulig kunne levere med bare én strikkemaskin.» Heldigvis lærte BITTE KAI RAND raskt å skalere tilbudet sitt til etterspørselen. Og så gikk det slag i slag. Fra Brødrene Andersen, Birger Christensen og Illums Bolighus i Danmark til varehus og designbutikker i Stockholm, Oslo, London, New York og Antwerpen.

BITTE KAI RAND og teamet hennes kan se tilbake på fire uforutsigbare tiår. Fra 80-tallets skulpturelle skuldre og haremsbukser, over 90-tallets denimtrend og logo-T-skjorter, til 2000-tallets lek med proporsjoner til 2010-tallets utforskning av hva kjernen i merkevarens estetikk er. Det maskuline mot det feminine, de arkitektoniske linjene mot de organiske formene, de kunstneriske trykkene mot de monokrome overflatene.

BITTE KAI RAND har alltid vært forut for sin tid. Merket har brukt ekte mennesker i stedet for modeller i reklamefilmene sine siden 1990-tallet, inkludert en mor som ammer barnet sitt, en eldre dame med en gulltann og en herlig «street cast» av sprudlende, glade mennesker fra hele verden.

I dag er BITTE KAI RANDs tradisjoner sterkere enn noensinne, fordi lidenskap, kreativ lek og en avvisning av kommersielle begrensninger og kortsiktige trender fortsatt utgjør kjernen i enhver kolleksjon. Klærne er skapt for ekte mennesker, fargerike fester, arbeidsglede og hverdagsmagi. De er laget for alle kvinner som heller vil skille seg ut enn å passe inn.

ourstory_1
6_1
5_2